zaterdag 13 juli 2013

GLAS millefiori

Zoals reeds aangehaald in mijn vorige post heb ik weer nieuwe glasplaten besteld, maar ik heb ook een nieuw zakje Millefiori besteld.

Het is wel wat ambetant omdat je nooit op voorhand weet welke millefiori juist in het zakje zullen zitten (de meeste webshops bieden slechts gemengde zakjes aan van 25gram, als je COE 90 wilt. Voor andere COE's kan je blijkbaar wel aangeven welke millefiori je precies wil ...), aan de andere kant blijft het dan ook wel altijd een verassing wat je in je zakje zal vinden ...

Denk toch van de volgende keer een andere COE te bestellen (en er dan wel voor zorgen dat ik de COE's niet door elkaar gebruik, want daar gaat het glas van barsten lees ik overal).

Onderstaande cabochonnetjes werden gemaakt door twee gelijkaardige (want het is moeilijk om echt twee exact dezelfde millefiorietjes van grootte, dikte, ... te vinden) tussen twee heldere of clear glasplaatjes te leggen.



Zoals je ook kan zien op de foto's hieronder is het ook niet echt gemakkelijk om de millefiori op dezelfde manier te laten smelten. Daarmee bedoel ik dat de ene millefiori precies wat 'schuiner' smelt dan de andere. In de bovenstaande valt het nog mee. Maar in de cabochons hieronder kan je het bijvoorbeeld beter zien. In de linkercabochon is de millefiori precies helemaal naar rechts geschoven.


Ik had gehoopt dit 'probleem' te kunnen vermijden door het gebruik van lijm. Maar de eerste resultaten (bovenstaande zijn met lijm) zijn niet echt veel beter dan zonder lijm.

Het blijft ook best moeilijk om de heldere glasplaatjes op de millefiori te laten liggen, ook al gebruik ik lijm. Maar dit komt eigenlijk vooral doordat de millefiori niet echt 'recht' geleverd worden, dikwijls lopen ze wat schuin af of lopen ze in een soort van 'bergje' in het midden. Hierdoor is het moeilijk om het helder glas stabiel op de millefiori te positioneren. Dikwijls valt het helder glasplaatje tijdens het stookproces van de millefiori of verschuift het helder glasplaatje...

Conclusie: ik zal nog wat meer mijn techniek voor het werken met millefiori moeten bijwerken. Alle tips zijn welkom!!!

Hieronder nog enkele resultaten met millefiori.
Deze millefiori waren redelijk gelijk voor fusen, maar nu heeft de ene millefiori precies een matgroene omranding terwijl dit bij de linkere een heldergroene omranding is ...
De linkercabochon heeft nog een randje helder glas, tewijl bij de rechter de millefiori mooi alle plaats heeft opgevuld. Dit wordt wel een beetje verdoezeld door de zetting ...

Deze millefiori zijn precies wat teveel in de breedte gesmolten, waardoor ze een wat uitgerokken indruk geven (dit was uiteraard niet mijn bedoeling ...)


 
Het perfectioneren van de techniek houdt de hobby natuurlijk fris en spannend. En door eens verschillende dingen te gebruiken ontdek je ook verschillende technieken.

1 opmerking:

  1. Hoe graag ik het ook zou willen: ik kan je niet aan tips helpen ;-)
    Maar het valt al bij al mee, toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Altijd leuk om reacties en feedback te krijgen!

ook leuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...