zondag 23 juni 2013

FIMO kleipistool/claygun groen-geel-rood

Was alweer een tijdje geleden dat hier canes en kralen uit fimo gemaakt werden ... Als een mens veel hobby's heeft is het niet gemakkelijk om alle ideeën onmiddellijk of op korte termijn uit te voeren.

Het was eigenlijk al zeer lang geladen dat ik met mijn claygun had gewerkt, dus een cane met de claygun werd gemaakt.

Ik werk graag met de claygun omdat je er zo'n perfect gelijkvormige canes mee kan maken, maar binnen de cane zelf is er enorm veel kleurverschil. Zelf opteer ik er meestal voor om de verkregen canes nog eens te stapelen en op die manier een grotere cane te bekomen die ik dan verder gebruik.

Hieronder mijn werkwijze.

1.claygun vullen
    Het komt er eigenlijk op neer om rondjes van verschillende kleuren fimo op elkaar te stapelen. De stapel al lichtjes aan te drukken en dan in de claygun te schuiven. Ik let er op dat de stukjes al min of meer de diameter van de opening van de claygun hebben, op die manier kan je de gestapelde stukjes zonder probleem in de claygun schuiven.

Verder verkrijg je ook het meeste effect als je met contrasterende kleuren werkt. Deze keer werkte ik met geel, groen en rood (het was eigenlijk een test, wist totaal niet of deze kleuren zouden samengaan ... Met fimo moet je eigenlijk alles eens proberen want je verkrijgt bijna altijd leuke verassende resultaten.)




2.  canes uit de claygun duwen
 
Ik moet zeggen dat het nogal hard en lastig kan zijn om de canes uit de claygun te duwen. Het feit dat ik mijn claygun meestal tot aan de rand toe vul met fimo helpt natuurlijk ook niet echt ...
 
Mijn pepe heeft mij een aantal maal zien sukkelen, natuurlijk stelde hij dan voor dat hij het zou doen (uiteindelijk is het gewoon op de stamper duwen om er dan voor te zorgen dat de fimo naar buiten geduwd wordt). Op die manier heeft hij aan den lijve ondervonden dat er toch een flinke portie kracht bij komt kijken.
 
Maar mijn pepe zou mijn pepe niet zijn als hij hier geen oplossing voor heeft bedacht. Hij heeft uit plexi een rondje gemaakt dat in een siliconepistool past, uit dit plexi een gaatje geboord groot genoeg voor mijn claygun ... Nu kan ik dus eigenlijk mijn claygun in het siliconepistool laden. Ik moet zeggen dat het stukken makkelijker werkt ( als ik tijd heb zal ik hier eens een post aan wijden, want het vergemakkelijkt de zaken echt, geloof mij!).




3. canes op maat snijden
 
Het leukste en spannendste onderdeel aan werken met een kleipistool: het snijden van de canes. Op het eerste zich lijkt er niet echt iets speciaals aan de canes die uit het kleipistool komen ...
 
Totdat je ze op maat snijdt, opeens zie je een heel scala aan kleuren en verschillende vormpjes. Echt geen centimeter van deze cane is gelijk!!! En ook bij nieuwe canes die je op dezelfde manier maakt krijg je toch niet exact hetzelfde motief ...
 
Met op maat snijden bedoel ik dat je (in dit geval) staafjes van gelijke lengte snijdt.
 
 

 



 
 
4. canes stapelen
 
Nu dat de canes allemaal even lang zijn kan je ze mooi stapelen in een rechthoek of vierkant. Ik heb er hier voor gekozen om met de canes een rechthoek van 2x3 te maken. Het is best om het geheel wat aan te drukken, er moeten immers plakjes van dit balkje gesneden worden. Als je het geheel niet wat aandrukt krijg je gaatjes in je plakjes (zie stap 5).
 
 
5. plakjes snijden
 
Dit is zoals bij gelijk welke cane: plakjes snijden van de cane om dan naar keuze een bolletje klei te bekleden en op die manier uiteindelijk een kraal te verkrijgen.
 




 
6. plakjes verwerken tot kralen
 
Met de plakjes uit stap 5 kan je nu kleibolletjes bekleden. Let er wel op dat je voldoende lang draait zodat er later geen 'naadjes' op de kralen meer zichtbaar zijn.
 


op deze foto kan je goed het 'naadje' nog zien, er moest dus nog wat extra gedraaid worden om het 'naadje' weg te werken ...

 
Ziezo, nu nog gaatjes in de kralen maken en dan bakken ...

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Altijd leuk om reacties en feedback te krijgen!

ook leuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...