dinsdag 14 mei 2013

STOF Tasjes

Dit weekend een nieuwe hobby ontdekt: tasjes naaien!

Het begon toen mijn moeder zelf een kledingstuk aan het naaien was. Ik zat erbij en keek ernaar zoals ze dat zeggen ... Ondertussen zat ik wat te frutselen met stofjes, en zo kwam het idee om een zakje uit stof te maken.

Ik begon eigenlijk met een heel simpel modelletje. Gewoon een rechthoekig stuk stof binnenstebuiten op elkaar leggen en dan langs de randjes stikken, het boeltje omkeren en je kan al de vormgeving zien.
Ik wilde toch ook een toetreklintje voorzien. Ik heb dus aan de bovenkant een stukje overgeplooid en weer toegestikt (op die manier ontstaat een tunneltje), maar een stukje opengelaten, op die manier wordt een in- en uitgang in het tunneltje voorzien. Je kan dan een touwtje aan de ene kant van de opening insteken en na wat doorschuiven komt het touwtje er door hetzelfde gaatje weer uit.
Het touwtje zit dan wel vanbinnen om toe te trekken, persoonlijk vond ik dat niet zo goed en dus sneed ik nog een gaatje van de buitenkant tot in het tunneltje, hierdoor kon ik de twee uiteinden naar buiten trekken. Nog een knoop, parel of dergelijke over de twee touwtjes tegelijk schuiven lintjes toeknopen en je hebt een toetreklintje.

Ziehier het resultaat:




Natuurlijk kon ik na dit resultaat niet stoppen ...

Een tasje met klepje en in twee kleuren volgde snel:


heb de overlock machine of sjurzeteuze zoals wij dat noemen van mijn mama mogen gebruiken, op die manier is alles mooi afgewerkt



En dan kwam de zoektocht op internet, heb heel wat leuke blogs en sites ontdekt. Vol goede moed begon ik een tutorial van ANNI-TAS ( www.anni-tas.blogspot.be) voor een portemoneetje. En wat ik niet verwacht had gebeurde: het lukte en het resultaat was (al zeg ik het zelf) superdelux. Hartelijk bedankt Anni!

Tutorial voor dit portemoneetje vind je hier. (met dank aan Anni)

Mijn resultaat:






Nu deze tutorial van Anni zo super uitgelegd was keek ik natuurlijk nog wat verder op haar blog, ik kwam er nog een andere super-tutorial tegen: twee ritsen en volledig dubbel! Maar het lukte me! Het was wel iets meer gesukkel dan het portemoneetje, maar het is dan ook een slagje moeilijker en het is eigenlijk pas sinds vorig weekend dat ik naai, dat in het achterhoofd gehouden liep alles eigenlijk goed en is het resultaat weer superdelux. Thank you Anni!

Tutorial voor dit tasje vind je hier. (met dank aan Anni)

Mijn resultaat:








Ik was echt verwonderd dat je naaien zo vlug kan leren, het leek mij altijd zoiets ingewikkeld. Maar blijkbaar kan je met 'eenvoudige' patronen superleuke dingen maken. Het moet wel gezegd de stof doet er veel toe! Een leuk motiefje pimpt onmiddellijk je ontwerpje en ik heb ook geleerd dat katoen veel steviger is en dus beter zijn vorm behoudt dan tricot .... (waarschijnlijk is dat voor de meeste mensen logisch, maar het is nu pas dat ik het belang daarvan snap ...)

Speciaal bedankje voor Anni voor de zeer duidelijke tutorials en voor mijn mama natuurlijk (zij heeft bakken naai-ervaring maar had mij tot nog toe niet kunnen besmetten met de naai-microbe, iets wat ze volgens mij wel een klein beetje jammer vond... Maar kijk het is toch nog gelukt! Ik ben niet meer te stoppen, dus jullie zijn gewaarschuwd!)

2 opmerkingen:

  1. Hi, wat leuk dat het zo goed lukte! Veel naai plezier verder. Groetjes joyce (anni-tas)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het eerste tasje en het eerste ritsportemonneetje vind ik het leukst. Je blijft me verbazen! Is er iets wat jij niet kan?

    BeantwoordenVerwijderen

Altijd leuk om reacties en feedback te krijgen!

ook leuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...